Boka plats för vårterminen 2024
Gymnastikförbundets uppförandekod
  1. Jag är en god förebild.
  2. Jag respekterar allas lika värde.
  3. Jag respekterar allas personliga integritet.
  4. Jag värnar individens hälsa, säkerhet och välmående i samband med gymnastikverkamhet.
  5. Jag bidrar till att alla kan känna glädje och gemenskap.
  6. Jag underlättar individens utveckling med utgångspunkt i den enskilda individens utvecklingsnivå, förutsättningar och ambitionsnivå.

Till uppförandekoden finns ett arbetshäfte vars syfte är att stödja och hjälpa föreningar och ledare att i praktiken omsätta uppförandekodens riktlinjer i sitt eget ledarskap.

Klicka här för att komma till arbetshäftet.

Intro - Svensk Gymnastik

Samtliga ledare som bedriver verksamhet inom en av Gymnastikförbundets medlemsföreningar ska genomföra webbkursen Intro Svensk Gymnastik vartannat år samt följa och efterleva innehållet. Kursen är också ett förkunskapskrav för deltagare på alla Gymnastikförbundets kurser. Kursen är kostnadsfri och genomförs digitalt vartannat år, med uppdateringar i cykler efter varje förbundsmöte.

Kursen behandlar gymnastikens ledarskap, rörelsemönster, uppförandekoden, utvecklingsmodellen och information om idrottsrörelsen. Intro Svensk Gymnastik är en digital kurs som görs enskilt på Gymnastikförbundets utbildningsportal och tar ungefär två timmar att genomföra. Efter genomförd kurs gör du ett självtest och om du blir godkänd går du vidare till registrering och diplom.

Här hittar du Intro Svensk Gymnastik.

Svensk Gymnastik Vill

I Svensk Gymnastik Vill 2021-2022 har Gymnastikförbundet samlat de gemensamt fattade besluten som beskriver vart vi vill och på vilket sätt vår mångfacetterade verksamhet ska bedrivas. Förutom att få vägledning i det gemensamma framåtriktade arbetet, finns här även handfasta beskrivningar av det som är centralt i vardagen för både förbund och förening.

Du hittar Svensk Gymnastik Vill 2023-2024 här.

Gymnastikförbundets anvisningar för barn- & ungdomsgymnastik

Gymnastikförbundets Anvisningar för barn- och ungdomsgymnastik syftar till att vägleda föreningar, ledare och enskilda medlemmar i föreningar då utvecklingsmodell, uppförandekod och barnkonventionen ska omsättas i praktisk idrottslig verksamhet. Avsikten är att de ska fungera både som ett stöd och som en anvisning som ska följas. De ska ge vägledning i olika frågor, men framför allt öppna upp för ett levande samtal kring hur föreningens verksamhet ska utformas.

Klicka här för att komma till anvisningarna.

Besök oss på Facebook
Våra partners